Thursday, November 25, 2010

ALAT BANTU MENGAJAR 2

ALAT BANTU MENGAJAR 2
MURID SASARAN : Murid berpencapaian tinggi


AKTIVITI 2
KELAS                                   :  2  Baiduri
MASA                                                : 60 minit
MURID SASARAN              : Murid berpencapaian tinggi
HASIL PENGAJARAN                       : Murid dapat membandingkan isipadu dua cecair melalui
                                                       perbandingan secara langsung.
PENGETAHUAN SEDIA    : Murid-murid telah mengetahui nilai lebih atau kurang,
                                                   Sedikit atau banyak, rendah atau tinggi, kecil atau besar
MEDIA PENGAJARAN         : 
LANGKAH-LANGKAH PENGAJARAN(Murid berpencapaian tinggi )
1. Guru membahagikan murid  secara berpasangan.
2. Setiap pasangan dibekalkan alatan yang berbeza yang diperlukan seperti yang terdapat dalam rajah dan  borang yang akan digunakan untuk merekod.
3. Dalam aktiviti berpasangan ini, salah seorang daripada murid dalam kumpulan itu dikehendaki membuat anggaran kapasiti air yang terdapat dalam bekas masing-masing.Anggaran tersebut direkodkan dalam borang yang dibekalkan.
Bekas
Besen kecil
Bekas silinder
Anggaran
                     ( gelas)
                  ( gelas)
Sukatan sebenar
                     ( gelas)
                  ( gelas)

4)Kemudian, setiap pasangan diminta untuk mengisi air yang terdapat didalam bekas masing-masing  ke dalam  cawan yang disediakan dan  merekodkannya ke dalam borang yang disediakan.



No comments:

Post a Comment